Bonifikace dodavatele
Zákon o zadávání veřejných zakázek nabízí zadavatelům řadu nástrojů, jimiž mohou dodavatele motivovat k podpoře odpovědného veřejného zadávání, udržitelných a inovativních řešení.
Zadavatel může dodavatele motivovat k vyšší aktivitě na podporu prvků odpovědného veřejného zadávání, udržitelných a inovativních řešení tím, že na základě plnění původní veřejné zakázky může být dodavateli umožněno další plnění.
Ve smlouvě na veřejnou zakázku může zadavatel stanovit, že spokojenost s tím, jak zadavatel dané prvky plní, vyjádřená např. formou potvrzení o řádném plnění prvků odpovědného zadávání, udržitelných a inovativních řešení v rámci původní veřejné zakázky bude předpokladem pro uplatnění práva zadavatele na zadání určité další části plnění tomuto dodavateli (tzv. opce).
Může to být i předpokladem pro zařazení dodavatele na seznam dodavatelů, kteří jsou obesílání s poptávkou zakázek zadávaných mimo zadávací řízení (veřejné zakázky malého rozsahu nebo podlimitní zakázky) v souladu s interními předpisy zadavatele.
Právo zadavatele na zadání další části plnění (opci) lze vymezit v zásadě dvěma způsoby v závislosti na charakteru plnění, na něž by se měla opce vztahovat, a to:
- postupem v jednacím řízení bez uveřejnění za podmínek § 66 zákona o zadávání veřejných zakázek
Na základě tohoto ustanovení je zadavatel oprávněn vymínit si v zadávací dokumentaci zadání veřejné zakázky přímo stávajícímu dodavateli prostřednictvím jednacího řízení bez uveřejnění. Předpokladem tohoto postupu je, že zadavatel zahájení původního zadávacího řízení řádně zveřejnil a že nově zadané služby nebo stavební práce budou spočívat v opakování obdobných služeb nebo stavebních prací jako v původní veřejné zakázce. Vedle povinnosti zadavatele tuto možnost v zadávací dokumentaci uvést, je zadavatel dále povinen uvést i rozsah nových služeb či stavebních prací, zahrnout hodnotu nových prací do předpokládané hodnoty původní veřejné zakázky a zahájit jednací řízení bez uveřejnění do 3 let ode dne uzavření smlouvy na původní veřejnou zakázku. Skutečná cena zakázky na nové služby nesmí přesáhnout předpokládanou hodnotu nových stavebních prací či služeb o více než 30 % a současně nesmí přesáhnout 30 % ceny původní veřejné zakázky.
- postupem vyhrazené změny závazku dle § 222 odst. 2 zákona o zadávání veřejných zakázek
Tímto postupem může dojít ke změně závazku ze smlouvy, za předpokladu, že si ji zadavatel v zadávací dokumentaci vyhradil podle § 100 odst. 1 zákona o zadávání veřejných zakázek. V takovém případě je zadavatel povinen jednoznačně vymezit podmínky a obsah změny (prodloužení závazku, resp. navýšení rozsahu dodávek, služeb nebo stavebních prací) a zajistit, že uplatnění takto vyhrazené změny nepovede ke změně povahy veřejné zakázky.
Touto cestou je možno dojít nejen k úpravě rozsahu plnění veřejné zakázky, nýbrž i k případné úpravě ceny či jiných obchodních a technických podmínek. Zadavatel tedy může, za předpokladu naplnění výše uvedených podmínek, nadstandartní plnění dodavatele v sociálních či enviromentálních oblastech bonifikovat různorodými příplatky.
V České republice se tématu věnují
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Ministerstvo práce a sociálních věcí se tématu věnuje prostřednictvím projektu Odpovědné veřejného zadávání. Nově k tomu též využívá Platformu odpovědného veřejného zadávání, která je volným a neformálním sdružením subjektů, které se hlásí ke strategickému přístupu ve veřejném nakupování a ve své praxi implementují veřejné zadávání.
Ministerstvo životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí se v rámci odpovědného zadávání věnuje tématu šetrné veřejné správy a na svých stránkách publikuje metodiky a metodické listy k vybraným produktovým kategoriím.
Ministerstvo pro místní rozvoj
Ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí se coby gestor zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů („ZZVZ“) podílí na zpracování metodik k odpovědnému zadávání s cílem její plné kompatibility s uvedeným zákonem.
Lidé

Josef Hlavička
Garant oblasti, odborník v oblasti veřejného sektoru, regulací a legislativy
Partner ve společnosti HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář

Adéla Havlová
Odborník v oblasti veřejného sektoru a regulací
Partner ve společnosti HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář

Csaba Csorba
Odborník v oblasti veřejného sektoru a regulace
Senior advokát ve společnosti HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
Zprávy
Pro daná kritéria nemáme žádné výsledky.
Akce
Pro daná kritéria nemáme žádné výsledky.
Videa

30. 3. 2022
Lokální přístup ke klimatické neutralitě

14. 9. 2021
PPP v praxi: Má PPP přidanou hodnotu?

22. 7. 2021
Energie v budovách a průmyslu

13. 7. 2021
PPP v praxi: PPP a dostupné bydlení

7. 7. 2021
Rozhovor s osobností: JONATHAN WOOTLIFF
Projekty
K tomuto tématu nemáme zatím žádné projekty.
Další odkazy
Pro daná kritéria nemáme žádné výsledky.